Kiszona kapusta – zrób to sam!

kiszona kapusta

Udostępnij artykuł, dzięki temu przeczyta go więcej osób.

Kiszona kapusta vs. kwaszona kapusta

Kiszona/kwaszona kapusta jest obecna w naszej tradycji kulinarnej od bardzo dawna. Warto wiedzieć, że w taki sam sposób można również utrwalać inne warzywa np. ogórki, cukinię, fasolę szparagową, pomidory, paprykę, pomidory a nawet owoce np. jabłka i śliwki. Na wstępie chciałam też zwrócić uwagę na to, że w polszczyźnie kiszenie-kwaszenie używane jest wymiennie. Zgodnie z normami, nie powinno być różnicy między kapustą kiszoną i kwaszoną. Praktyka jest jednak inna tzn. kiszenie uznaje się, za naturalny proces fermentacji mlekowej, a kwaszenie jest procesem przyspieszanym np. kwasem octowym. Nie ma jednak pewności, że producent przestrzega tej reguły. Jeśli użyje nazwy kiszona kapusta, a w składzie produktu będzie ocet, cukier i inne dodatki chemiczne, to nie spotka go żadna sankcja. Wszakże papier (w tym przypadku etykieta na produkcie) przyjmie wszystko. Wprawne oko i nos jest w stanie rozróżnić smak i zapach produktu kwaszonego i kiszonego. W tym pierwszym wyraźnie wyczujecie ocet i kapusta ma kolor jasny, zbliżony do  naturalnego. Kiszona ma wyraźnie żółty kolor i charakterystyczny zapach kwasu mlekowego. Dlatego polecam samodzielne kiszenie kapusty. Wtedy na pewno będziemy mieli do czynienia ze zdrowym przetworem, a i satysfakcja będzie ogromna!

kiszona kapusta

Co zawiera kiszona kapusta?

Kiszona kapusta jest niskokaloryczna, jest polecana osobom odchudzającym się. Zawiera duże ilości:

  • witaminy C  – to dlatego kiszona kapusta chroniła marynarzy na statkach przed szkorbutem i jest polecana u nas w okresie jesienno- zimowym, gdy jest mniej świeżych owoców i warzyw.
  • witaminy E – Jest ona przeciwutleniaczem chroniącym komórki przez wolnymi rodnikami. Polecana jest w leczeniu bezpłodności, w chorobach serca i naczyń. Korzystnie wpływa na skórę.
  • wapnia, fosforu, a także żelaza
  • Kartenoidów i polifenoli
  • bakterii probiotycznych Lactobacillus – to te bakterie rozkładają cukry zawarte w kapuście do kwasu mlekowego. Mają olbrzymi wpływ na naszą odporność, wpływają pozytywnie na przewód pokarmowy, syntetyzują witaminy z grupy B, pomagają na alergie (np. atopowe zapalenie skóry), są polecane w profilaktyce antynowotworowej (szczególnie jelita grubego).
  • błonnika – jest niezbędny dla prawidłowego działania układu pokarmowego.

kiszona kapusta

Kliknij poniżej "Lubię to", dzięki temu będziesz informowany o nowościach na blogu.

Jak zrobić kiszoną kapustę?

Do samodzielnego kiszenia kapusty potrzebne jest odpowiednie naczynie. Najlepszy do tego będzie kamionkowy garnek.
Do ukiszenia kapusty wystarczy sama kapusta i sól. Może to być kapusta biała, modra, włoska.
Na kilogram kapusty przyjmuje się, że powinno się użyć od 15-30 g niejodowanej soli. Podaję proporcję na 1 kg. Jak chcemy zrobić większe ilości, to łatwo policzyć. Do smaku można dodać 1 g nasion kopru lub kminku. Dodać też można startej na grubej tarce marchwi i jabłek. Większa ilość cukrów przyspiesza fermentację.

kiszona kapusta
Kupioną kapustę obieramy z zewnętrznych, uszkodzonych liści i trzymamy w ciemnym chłodnym miejscu przez kilka dni. Dzięki temu jej liście same się wybielą. Następnie główki kroimy na ćwiartki. Pozbywamy się głąba (ale są tacy, którzy też go wykorzystują). Następnie ją szatkujemy. Możemy użyć szatkownicy, ale jak nią nie dysponujemy, to wystarczy ostry nóż, którym kroimy kapustę na wąskie paski. Jeśli zdecydujemy się na dodanie przypraw, to pokrojoną kapustę mieszamy z nimi.

kiszona kapusta
Następnie układamy na dnie kilkucentymetrową warstwę kapusty i ubijamy ale nie miażdżymy. Posypujemy ją solą, która powoduje wydzielanie się soku. Na tę warstwę kładziemy następną. Między nimi układamy też startą marchew i jabłko. Ważne żeby pamiętać, że nie wolno wypełnić naczynia po brzegi, gdyż podczas fermentacji zawartość może się nam wylać. Na ostatnią warstwę kładzie się nieposzatkowane liście kapusty i na wierzch talerz z obciążeniem. Gazy, które powstają podczas fermentacji muszą mieć możliwość wydostania się. Tak przygotowaną kapustę co jakiś czas dziurawi się szpikulcem do dna, tak aby gazy mogły się wydostać na zewnątrz.
Pozostawiamy tak przygotowaną kapustę na 3 do 5 dni w temperaturze pokojowej. Nadmiar soku, który się zbiera na powierzchni należy zbierać, ale nie wylewać go. Ważne, żeby powierzchnia  była cały czas pokryta warstwą soku, aby nie było do niej dostępu powietrza. Tak przygotowaną kapustę należy przechowywać w temperaturze od 0 do 15 stopni C. Na bieżąco bierzemy ją z garnka, a pozostałą przykrywamy obciążonym talerzykiem. Jeśli z jakiś powodów jest za mało soku i powierzchnia kapusty nie jest nim pokryta należy ją zalać solanką (na 1 litr wody 10-20 g soli).  Tak przygotowaną kiszonkę możemy przechowywać przez 3 miesiące. Można też przełożyć ją z garnka do słoików i  poddać procesowi pasteryzacji, który pozbawi ją jednak dobroczynnych bakterii i witamin.

Samodzielne kiszenie kapusty nie jest kłopotliwe. Dzięki niemu będziemy mieli pod dostatkiem  witamin, minerałów i probiotyków (pisałam już o nich wcześniej), kiedy jest mało świeżych warzyw i owoców. A do tego wiemy, że mamy do czynienia z przetworem o najwyższej jakości, a nie jego kiepską podróbką na occie z dodatkiem konserwantów i Bóg wie jeszcze czego.

Udostępnij artykuł, dzięki temu przeczyta go więcej osób.

Zobacz także

Niesamowity czosnek

Dobry miód?

Len zwyczajny – niepozorna roślina o wielkich możliwościach

Cebula-warzywo, które leczy i pielęgnuje

Znane, lubiane ale rzadko wykorzystywane… stokrotki

Rzep, do którego warto się przyczepić

Chwast, który leczy i pielęgnuje

Mniszek lekarski lekarstwo, które wszędzie rośnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Czytaj więcej