Witamina C nie tylko na przeziębienie

Udostępnij artykuł, dzięki temu przeczyta go więcej osób.

Najpopularniejszą witaminą, którą spożywamy oraz uzupełniamy biorąc różne preparaty jest kwas askorbinowy – witamina C.
Jest rozpuszczalna w wodzie. Wiemy, że ludzie, małpy i świnki morskie nie mogą jej syntetyzować w organizmie.
Maksymalne dobowe spożycie wit. C (wg Linus Pauling Institute Micronutrient Research for Optimum Heath) dla zdrowych:
1-3 lat 400 mg/dobę
4-8 lat 650 mg/dobę
9-13 lat 1200 mg/dobę
14-18 lat 1800 mg/dobę
19 lat i starsi 2000 mg/dobę


Działanie:
– bierze udział w syntezie kolagenu i białek (w tworzeniu kości, ścięgien, naczyń     krwionośnych);
– wspomaga wchłanianie żelaza;
– stabilizuje układ odpornościowy, podnosi odporność;
– jest przeciwutleniaczem;
– bierze udział w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych;
– bierze udział w biosyntezie hormonów kory nadnerczy;
– działa bakteriobójczo i bakteriostatycznie.
Uwaga! spożycie powyżej 10 gramów jednorazowo witaminy C może spowodować biegunkę, wysypkę i zwiększyć wydalanie moczu.
Witamina C jest wydalana z moczem w ciągu dwóch do trzech godzin, więc lepszym modelem uzupełniania jej podczas przeziębienia jest podawanie po jednym gramie 3-4 razy dziennie (oczywiście osobom dorosłym). Jeżeli jednak mamy skłonności do kamieni nerkowych powinniśmy ograniczyć jej sztuczną suplementację lub stosować wtedy większe dawki magnezu, który będzie zapobiegał wytrącaniu się złogów w nerkach.


Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C występuje:
-gdy jest duże zanieczyszczenie powietrza (smog);
-u osób palących;
-u osób przeziębionych (stosowanie w leczeniu aspiryny czy polopiryny, które bierzemy na  obniżenie gorączki, zwiększa wydalanie witaminy C);
-u osób stosujących antykoncepcję.

Kliknij poniżej "Lubię to", dzięki temu będziesz informowany o nowościach na blogu.

Ciekawostki:
-dodatek świeżych ogórków, które zawierają dużo czynnej askorbinazy przyspiesza w  surówce z pomidorów rozkład witaminy C, dlatego nie powinno się spożywać   tych warzyw    razem;
-jeden wypalony papieros niszczy od 25 do 100 mg wit. C;
-przyjmowanie aspiryny trzykrotnie zwiększa wydalanie witaminy C;
-skuteczność działania wit. C zwiększają bioflawonoidy (np. rutyna) oraz wapń i magnez.

 

Udostępnij artykuł, dzięki temu przeczyta go więcej osób.

Zobacz także

COVID-19 poszukiwania skutecznej terapii

Koronawirus i niebezpieczny lek

GIF wycofuje serię leku na przeziębienie

Wycofany popularny lek- decyzja GIF

Znane, lubiane ale rzadko wykorzystywane… stokrotki

Rzep, do którego warto się przyczepić

Chwast, który leczy i pielęgnuje

Mniszek lekarski lekarstwo, które wszędzie rośnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Czytaj więcej